søndag 16. januar 2011

På tur til Palma

Til alle som har klikket seg inn på bloggen min, og følt seg lurt av tittelen "idapia på tur", kanskje trodd jeg skrev om jordomseiling eller noe sånt: I dag er jeg på tur! Jeg sitter i skrivende stund på Gardermoen og venter på flyet til Berlin. Der må jeg vente litt til, før jeg endelig kan sette mine bleke, hårete ben på Mallorcansk jord.

Forhåpentligvis ønsker sola meg velkommen, og jeg kjenner kroppen smelter bare ved tanken. La oss innse det: jeg er sommerbarn tvers igjennom. Jeg liker ikke gå på ski, snowboardet mitt ble stjålet på Lillehammer for 2 år siden, jeg syns ull-tøy klør og hår og hud tørker ut.
Så når skolen erklærer at de har gjort en glipp og gitt oss en uke fri, da er det få som kan taste inn www.finn.no/reise raskere enn meg.

Ifjor hadde jeg 5 utenlandsreiser. 4 av de var til varmere strøk. På vei til Gardermoen idag slo det meg at når jeg er ferdig utdannet har jeg kun 5 - FEM - uker ferie. Det kom jo ikke som et sjokk, men jeg kunne ikke unnvært en eneste av de 9 ferieukene jeg hadde utenfor landegrensene i fjor. Plutselig angret jeg på at jeg ikke skal bli lærer i stedet.
Denne ferieuka skal brukes til diverse. Jeg skal summe meg etter 10 dager med intens eksamenskriving (jeg fikk levert til slutt ja), også skal jeg lese meg opp på pensum for neste emne, det er derfor jeg har kofferten full av bøker... Eller ikke. 
I stedet skal jeg utforske salg-stativene i de spanske favorittbutikkene mine, jeg skal stripe håret mitt, spise god mat (slanking gjelder ikke i ferien vel???) jeg skal drikke latterlig mye rødvin og hvis jeg klarer å lure de kjipe sykkelgutta med på ei skikkelig kule, ja da er jeg strålende fornøyd!! Legg til noen berusede salsa-trinn og ferien min er fullkommen! Enkle gleder med andre ord.


Jo, og for å veie litt opp for all maten og vinen skal jeg svømme. Hver dag. Realistiske mål er overvurdert... Stay tuned!




EDIT: Dette innlegget ble skrevet i går. Idag, søndag, skinner sola, og jeg har tilbrakt dagen akkurat som ønsket: Sovet til kl 10, frokost, sovet i solveggen til kl 13, café con leche på Fibonacci, vandring i smale gater i La Lonja, drukket vino tinto og spist gulerotkake på Cappuchino, nå skal jeg svømme, deretter blir det sushi på samlebånd i Palma sentrum med Alex, Alpers, Geir og Ole-Chr. Perfekt dag med andre ord. 
Jeg kan ikke la være å trives i en by (et land forsåvidt) hvor det er allment akseptert å gå i høye hæler og lakkerte negler, samt drikke rødvin til lunsj en søndag formiddag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar