mandag 23. mai 2011

Til Ida 13 år.

Denne sommeren fyller jeg 24 år. Jeg kan ikke lenger kalle meg "godt under 25", en usynlig grense jeg skrev om i Kortvarig. Følgende sto skrevet under punktet alder:
"- Alder
Jeg liker å være godt under 25. Jeg får lov til å ikke bry meg altfor mye om politikk, jeg har god tid til å bestemme "hva jeg skal bli når jeg blir stor", jeg har akkurat passe mengde ansvar, familie-spørsmål er årevis unna, og mamma kan fortsatt være grei med meg når virkelig ønsker meg et nytt par sko. Hadde det vært opp til meg hadde vi kun bursdag annenhvert år etter vi fylte 18."


Det at jeg er et år nærmere 25 betyr ikke at jeg har tenkt til å endre noen ting - tvert i mot! Jeg skal tviholde hardere enn noen gang på å mine rettigheter som "ikke helt voksen enda". Som jeg også nevnte i "kortvarig" synes jeg tiden går forferdelig fort. Idag når jeg gikk tur med Oskar tenkte jeg litt på hva jeg har brukt mine såkalte ungdomsår til, og hva jeg ville sagt til meg selv, om jeg kunne reist tilbake i tid med litt inside information. Jeg har laget en liste:
Ting jeg ville fortalt meg selv
  • Snakk høyere, det er ingen som bryr seg om hva du sier hvis du bare mumler.
  • Forelskelser går over, det er ingenting som heter "for alltid".
  • Hoftebukser ser latterlig ut.
  • Ikke spis pariserbaguetter, sjokoladepudding, rispudding og sjokolademelk til lunsj på skolen. Det er ikke mat, du får enda mer kviser og du betaler dyrt for karbohydratene om noen få år.
  • Når vi er inne på kviser: ikke bruk billige, feite foundations som du ikke fjerner om kvelden for så å smøre på et nytt lag om morningen. Det gjør det mye, mye verre. (Det burde forsåvidt mamma sagt til meg også!!)
  • Svart eyeliner fra ytterste til innerste øyekrok er ikke stilig når du er 13. 
  • Ei heller rosa/turkis øyenskygge. (Igjen: Mamma???)
  • For å bli bedre til å danse må du trene mer. Enkelt og greit. Det hjelper ikke å sutre over dårlige konkurranser når du ikke gidder å løpe i trapper engang. Du har grunnlaget med god teknikk, men kondisjonen din er ræva. (Noen ting er fortsatt det samme)
  • Du er ikke tjukk. Du har flat mage, fast rumpe, store faste pupper og muskuløse danse-bein. Nyt det mens du kan! Selv om alle andre på 10.trinn fortsatt smetter inn i barnestørrelsene på H&M er ikke det noe du bør hige etter. 
  • Ikke bli sammen med han selvsentrerte jålebukken når du er 17. Det er mye morsommere å være singel! Han er kul, men du kaster bort tida. 
Så spørs det da, om jeg hadde hørt etter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar