fredag 6. mai 2011

Gjærbakst og vafler.

Som nevnt tidligere var er jeg nokså ubrukelig på kjøkkenet. Jeg har lært meg et par triks opp gjennom åra, og det er akkurat nok til at jeg foreløpig ikke har brent ned noe eller påført noen matforgiftning. Tror jeg. Riktignok har mine matkunstner mang en gang vært et hett tema i diskusjoner mellom meg og Ole, men det begynner å bli en stund siden sist. Det er gjerne når jeg begynner å improvisere at det går riktig galt, som den gangen jeg skulle lage vafler. Tina og jeg så på filmklipp på youtube skrev arbeidskrav i ex.phil og var sultne på noe søtt. Vafler. Vi fant en oppskrift på nettet og Tina dikterte mens jeg blandet i hop. Da hun kom til "kardemomme" støtte jeg på et problem.
Ingen kardemomme i skapet mitt nei. Men, jeg hadde kanel. Det skal sies at jeg spurte Tina først, og hun svarte oppmuntrende "Ja, vi prøver!" (og enda fikk jeg skylda!)
I ettertid har jeg jo fortstått at foruten at begge begynner på "K" så er det svært få likheter mellom disse to.


Kort fortalt ble vaflene forferdelige. De smakte grusomt og ble helt flate og harde. 

Denne uken fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på noe nytt og spennende. Gjærbakst. Gjær skremmer meg litt. Temperatur, heving, fersk gjær/tørr gjær, etterheving, konsistens, kjevling. Det er så mye som kan gå galt! Men jeg fant en oppskrift på sunne tacosnurrer, og nysgjerrigheten vant over gjær-redselen.
Og med dette bildet som utgangspunkt satte jeg i gang: 

Deigen ble satt til heving, karbonadedeig og løk stekt, og det hele gikk veldig fint helt til jeg skulle rulle deigen sammen til en pølse. Kjøttfyllet var strødd utover så her gjaldt det å ikke lage sprekker. Problemet var at jeg hadde brukt for mye vann. Det var så utrolig vanskelig å få blandet deigen skikkelig, så jeg trodde jeg hadde brukt for mye mel og prøvde å kompensere for det med ekstra væske. Deigen satt bom fast, til tross for masse kjevle-mel på bordplata. Å rulle deigen var ikke aktuelt, til slutt krafset jeg sammen det jeg klarte og presset det til små, ujevne boller i stedet for. 


Det ser ikke så delikat ut, men det smaken ble heldigvis ikke ødelagt. Bordplata derimot ble et lite prosjekt...



Neste gang låner jeg bakeplast av mutter'n.

Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg. De ble merkelig nok kjempegode! God helg!

15 stk Tacosnurrer:
Ingredienser:
3 dl lunkent vann
1/2 pakke fersk gjær
2 1/2 sammalt hvete grov
4 1/2 dl hvetemel
1 ss olivenolje
1/2 ts salt

400 g karbonadedeig
1 pose tacokrydder
1/2 løk
1 liten boks mais
2 dl lettere revet gulost

Gjør slik:
Rør ut gjæren i vannet og tilsett olje, salt og mel (ja, den skal nok være så tørr ja. IKKE tilsett mer vann!!). La deigen heve til dobbel størrelse på et lunt sted. Finhakk løken. Stek karbonadedeig og løk. Tilsett tacopulver og ca 1 dl vann i karbonadedeigen og la det koke i 5 min. 
Kjevle deigen til en avlang firkant, ca 30-40 cm. Smør karbonadedeigen utover, samt mais og revet gulost. Rull sammen til en pølse. Skjær pølsa i ca 2 cm tykke skiver. Legg tacosnurrene på et stekebrett kledd med bakepapir. Dryss over litt ost. Etterhev tacosnurrene i ca 10 min og stek dem deretter på 225*C i 10-15 minutter. En tacosnurr inneholder 120 kcal.

 PS! 3-4 tacosnurrer og salat regnes som 1 middagsporsjon. Jeg fryser dem ned og har de som "back-up" de dagene det blir rask middag (noe som skjer nokså ofte).

1 kommentar:

  1. hahaha!
    Syns du er flink jeg ida! De smakte sikkert supert :D

    Måtte le litt når jeg leste om kardemommen :P Hadde nesten glemt det jeg! :D

    Tina

    SvarSlett