fredag 7. januar 2011

Hvordan unngå eksamen.

Jeg er verdensmester i nettopp dette. Å unngå eksamen. Jeg har gått på høgskolen i 3 semestre nå, men jeg har lang tids øvelse fra både ungdomskolen og videregående. Det startet nemlig allerede da. Jeg er sånn passe flink på skolen. Har alltid vært sånn passe. Jeg var skikkelig god i noen emner, og i andre var jeg skikkelig dårlig. Så snittet havnet midt på treet. De tingene jeg var skikkelig god i hadde ingenting med min arbeidsinnsats å gjøre. Det var rett og slett fag som passet mine interesser og personlighet. 
For eksempel liker jeg å prate. Alle muntlige fag var derfor som skreddersydd for meg, for så lenge jeg pratet var læreren fornøyd. "Ida er veldig engasjert i timene" fikk mor og far høre på foreldresamtalene. Selv når vi hadde lekse-høringer og jeg ikke hadde gjort en eneste oppgave kom jeg meg unna. Det var bare å rekke opp hånda på den oppgaven jeg tilfeldigvis visste svaret på, for jeg fulgte som regel godt med i timen. For lekser, det gjorde jeg svært sjeldent.

Det er kanskje enkelt å gjette hvilke fag jeg ikke var spesielt god i. Jepp. Matte. Naturfag. Historie. Igrunn fag som krevde pugging og jobbing over lengre tid. Dette fortsatte gjennom videregående. Jeg pratet og viste engasjement og karret meg opp mange karakterer på den måten. 

Nå på høgskolen er det litt annerledes. Det er ingen karakterer som settes på bakgrunn av engasjement i forelesningene. Alle karakterer er baseret på eksamen. Her kommer vi til problemet mitt. Jeg liker ikke eksamen (det finnes faktisk noen som gjør det), og ting jeg ikke liker unngår og utsetter jeg. Så lenge jeg kan. 
Jeg liker ikke å trene, men jeg syns jeg bør gjøre det likevel, derfor utsetter jeg treningen lengst mulig ut i uka. Jeg gjør det ikke helt med vilje, jeg sier jo alltid søndag kveld at: "I morgen, mandag, skal jeg være med på den spinningtimen der". Også er mandag ettermidag der, jeg er pumpa etter jobb/skole og spinning er jo SÅ kjedelig!!! Derfor utsetter jeg det til tirsdag. Og sånn går no dagan.



Det samme gjelder eksamen. Nå har vi hjemmeeksamen, det betyr at vi har fått utlevert en oppgave ved praksisstart og at vi skal levere den innen 14. januar. Med andre ord, man disponerer all tid selv. Jeg er veldig flink til å disponere tiden min til alt annet enn eksamen. Jeg unngår eksamen så godt jeg kan og river meg i håret når jeg oppdager at jeg har unngått den litt for lenge. Nå er det nemlig bare 7 dager igjen, og jeg unngår fortsatt eksamen. Jeg har startet altså. Men jeg har bare ikke kommet så langt. 
Her kommer noen tips til hva DU kan gjøre for å unngå eksamen:

- Gå tur med hunden din
Jeg gikk en time med Oskar i går, sånn midt på dagen, og da blir det ikke så mye tid før turen til å skrive, men heller ikke så mye tid etter turen.
- Vask og rydd
Det tar tid å skifte på senga, vaske og henge opp klær, rydde i kjøleskapet, ordne garderoben etter fargekoder, vanne blomster og re-arrangere DVD- og bokhylla. Jaggu tar det ganske lang tid.
- Les all reklame som dumper ned i postkassa
Min postkasse er stappfull av nyttårssalg hver eneste dag nå, og tenk om jeg skulle gå glipp av et godt tilbud? Nei, her skal det fin-leses, alt som er!
- Gå på jobb. 
Å ta på seg en ekstravakt eller to er jo økonomisk lønnsomt, og samtidig en god grunn til at du ikke kan lese og skrive. 
-Tren
Dette punktet har jeg virkelig ikke utnyttet godt nok ser jeg, men det er jo tidkrevende og jeg får vel benytte meg mer av dette fremover.
-Internett
Facebook. Twitter. YouTube. Nettaviser. Nelly.com. Need I say more?
- Skriv blogg
Perfekt eksempel på hvordan jeg velger å unngå eksamen idag.

En liten advarsel er riktignok nødvendig: 
Du klarer ikke unngå eksamen for alltid. Eller jo, jeg har gjort det en gang også, men da fikk jeg ikke studiepoengene mine gitt. Neste fredag må jeg levere noe, for de på eksamenskontoret glemmer meg dessverre ikke. Selv om jeg håper det. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar