torsdag 20. januar 2011

Spania? Tyskland?


Jeg trodde jeg var i Spania, men jeg må ha gått av på feil flyplass. I stedet må jeg ha havnet i en tysk by i Middelhavet. Jeg har en del opplevelser som beviser dette:
  • Jeg ble rasende når jeg ved frokosten i går hørte en gammel mann snakke til kelneren på TYSK. Idiot, tenkte jeg, du er i Spania, du kan ikke snakke tysk her. Men jo da, det kan man. Kelneren svarte nemlig den gamle mannen, på tysk. Det gjorde meg enda mer sint.
  • Deretter gikk jeg i resepsjonen for å spørre om busstidene inn til Palma. Jeg spurte med den begrensede spansken jeg har, og mannen svarte meg på TYSK. Lettere irritert gikk jeg over til engelsk, noe som tydeligvis var godtatt.
  • Alle de andre menneskene på dette hotellet snakker til meg på tysk. I heisen, i matsalen, i bassenget. Overalt.
  • I resepsjonen, hvor jeg sitter akkurat nå, spilles det trance. Med andre ord, nasjonalmusikken til Tyskland.
  • Rett borti gata her ligger det en diger bar som heter BierKünig eller noe i den duren. Jeg har blitt fortalt at det oversettes til Øl-Kongen. Der er det kun tyske slagere og tysk øl.
  • Alle menyer, reklameskilt osv, står på tysk.

Dette er faktisk verre enn norsk på Gran Canaria. Der kan du jo faktisk treffe på en spanjol som IKKE snakker norsk. Planen for dagen er å se på fisk, hai og skilpadder. De snakker heldigvis ikke i det hele tatt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar