lørdag 2. juni 2012

SMS MMS MSN

Det er kanskje nostalgien som er på høygir nå som nok en epoke i livet er over (selv om jeg er SJELEGLAD for at sykepleiestudiene er overstått), men jeg gravde i en boks med gamle papirer og da kom jeg over denne:
Årsprøve i Norsk 20. mai 2005 klasse 2MKA. 

Oppgaven var å skrive et kåseri om ungdommens medievaner. Når jeg leste oppgaven falt jeg rett tilbake i min 16 år gamle kropp, og selv om en rødlig farge raskt spredde seg oppover ørene, må jeg si det var veldig gøy å lese gamle ord.
Deler den med dere, ikke døm for hardt, jeg er fortsatt ung, men forhåpentligvis ikke like dum...

SMS MMS MSN

Jeg har venner jeg ikke har sett på flere år. Likvel vet jeg, til punkt og prikke, hva som foregår i livene deres. Nye kjærester er presentert og analysert, og den siste hårklippen er selvsagt sett. Men hvordan?

Ja, jeg har virkelig tenkt å svare på et så selvsagt spørsmål: SMS, MMS, MSN.
De nye erstatningene for fysisk kontakt og min hjelp til å opprettholde mitt sosiale liv og nettverk. Okay, her kommer dummy-forklaringen for dem av dere som nettopp fikk øynene i kryss av de tre forkortelsene. Sms er tekstmeldinger som skrives og sendes fra en mobiltelefon. Én sms koster omlag 80 øre og de fleste ungdommer sender flere hundre sms i måneden. Mms er nesten det samme som sms, forskjellen er at du kan legge til bilder, lyder og små videoklipp. Disse koster 5 kroner og derfor er man gjerne litt mer gjerrig på mms'er. Msn har ingenting med mobiltelefoner å gjøre. Det er et gratis program man laster ned fra internett. Her legger man til vennenes emailadresser og dermed kan man selv velge hvem man vil prate med. Msn brukes til korte og lange samtaler og man kan sende både bilder, musikk, videoklipp og andre filer. Er man virkelig dreven, har man et web-camera som sender direkte fra deg til personen du snakker med. Ergo kan man se hverandre, akkurat som i virkeligheten. 

Tilbake til fordelen ved disse tre. 
Jeg har et travelt liv. Alle idag har et travelt liv. Vi går på skole, jobber, vi trener, og mange har også hus, hytte, bil og båt. Er man 18 år idag, kan timeplanen gjerne være lengre enn Den Kinesiske Mur, og se slik ut:
09-16: Skole
16-20: Middag, lekser og deltidsjobb som finansierer sms'ene.
20-21.30: Trening
21.30-22.30: Obligatorisk, amerikansk TV-serie som alle snakker om dagen etter. Man er et sosialt utskudd dersom man ikke får med seg disse. 
22.30-07: Søvn/lekser/rydding av rommet.

Forstår du hva jeg mener? Jeg er AVHENGIG av telefonen og dataen min. Innimellom alt sammen kan jeg nemlig raskt og hendig få hele historien om kjekkasen/taperen (alt ettersom), venninnen min kapret på lørdagskvelden. Jeg får til og med se hvordan han ser ut, via bildene hun tok. Alt sammen blir sendt rett i lomma mi mens jeg sitter i norsktimen og skriver stil. 

Det verste med sms, mms og msn er mangelen på fysisk kontakt. Men det er også det beste! Jeg slipper alt styret med å stase meg opp, sminke meg, jeg kan ha de styggeste, men deiligste kosebuksene og den største t-skjorten jeg har uten at noen rynker på nesen.
Selvsagt hadde det vært ålreit med en ekte, varm og stor klem med armer og bein, i stedet for "klem" skrevet på en skjerm, men hey, noe er man nødt til å ofre. 

En viktig del av alt dette er språket. Vanlige setninger med lange ord eksisterer knapt. Enhver tenåring vil for eksempel raskt forstå dette:
"D R BBQ 29T! :D SNX L8TR :-) GID. KLEM." som betyr: "Det er grilling (barbecue) i kveld (tonight). Stort smilefjes. Snakkes senere (later), smilefjes. Glad i deg. Klem.

En annen ting som må nevnes er ærligheten. 
Ville du våge å fortelle den store forelskelsen din at du syns han er superdigg og kul, ansikt til ansikt? Nei, det var det jeg trodde. Med msn kan du planlegge nøye hva du vil si, uten å bli hindret av den usjarmerende tomatrøde fargen som sprer seg utover fjeset ditt. Ulempen kan være at du ikke får sett reaksjonen hans, og det er jo ikke garantert at du får et svar. Det siste vil imidlertid bli sett på som ekstremt frekt og dessuten er gjerne null svar like tydelig som et svar.

Konklusjonen av alt dete er selvsagt enkel!
Hadde ikke jeg hatt mobiltelefon og datamaskin, hadde jeg heller ikke hatt noen venner. Ingen idag har vel tid til å løpe rundt og faktisk treffe folk??? 
Her er derfor min appell til de som fortsatt ikke har skjønt det: Løp og kjøp mobiltelefon, last ned msn, start tastinga og få et liv.

2 kommentarer:

  1. Hihih MSN føles virkelig som evig siden ;)
    Men det har vel nesten blitt enda verre nå med facebook! Du er fantastisk morsom i måten du skriver på Ida :D Ler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lurer på om MSN fortsatt eksisterer?
      Takk for koselig tilbakemelding :-)

      Slett