onsdag 12. oktober 2011

Palma oppned.

Etter min surrealistiske weekend i Barcelona kunne jeg rett og slett ikke reise hjem. Bare tanken på kulde, skole, matlaging og klesvask bydde meg i mot, så jeg bare  måtte  MÅTTE bli med Ole videre til Palma, Mallorca.
Ja, jeg burde vært på skolen. Men tenk deg da... 45 min i fly til Palma sammen med kjæresten du ikke har sett på en uke, eller 3.30 timer i fly ALENE tilbake til Gardermoen??? Valget var nokså enkelt.
Valget var ekstra enkelt siden det var Palma, min favorittby. Jeg elsker Palma.
Det er bare et par år siden jeg besøkte byen for første gang, men da ble vi like godt værende i 2 måneder. Siden den gang har det blitt veldig mange besøk, Ole er der så ofte han kan for å sykle og jeg følger etter så ofte jeg kan.
Det noe uvanlige, hvis man ikke er syklist, er at jeg aldri har besøkt byen om sommeren. Jeg har kun vært der i januar, februar og mars, så jeg forbinder faktisk ikke øya med sol og sommer. Og la meg bare si: Palma by/Mallorca øy vintertid og sommertid er to helt forskjellige ting. Nå i september var det jo ikke engang høysesong og min vakre by var totalforandret!

Varmen var jo en hyggelig overraskelse. Alle de tyske turister var en mindre hyggelig overraskelse. Vi går ikke så godt overens, de tyske turistene og jeg. De liker ompa-lompa musikk, det gjør ikke jeg. De spiser kaker dyppet i stekefett til frokost, det gjør ikke jeg. De snakker bare tysk, det gjør ikke jeg.
Ser jeg tysk ut? Er det derfor de alle snakker tysk til meg, i Spania? Jeg er fortsatt litt småsur på han resepsjonisten jeg forsøkte å snakke spansk til, men som svarte meg på tysk... Jeg kan ikke spansk, men jeg prøver, okei?

Når jeg er i Palma har jeg noen faste "gjøremål". Jeg har et knippe restauranter jeg prøver å få med meg, det er butikker jeg ikke kan gå glipp av, steder jeg må besøke og gater jeg må tusle i. Alt dette var plutselig snudd på hodet. Varmen gjorde at vi foretrakk steder som vanligvis er stengt vinterstid takket være uteserveringen. Butikkene jeg liker hadde bare klær for feil årstid og gatene jeg vanligvis vandrer i var STAPPFULLE av mennesker!!! Så stappfulle at det ikke var noe koselig i det hele tatt. I tillegg var alle de fine parkene og plassene jeg liker å sitte på invadert av sjonglører, levende statuer, "kunstnere" og lommetjuver.
Men altså, jeg klager ikke. Overhodet ikke. Jeg koste meg masse! Jeg kunne for eksempel ligge på stranda hele dagen, og trengte ikke gå med bukser før klokka tippet 8 om kvelden. Det syns jeg er fint.
Så her er noen bilder av hva jeg gjorde i Palma på sommertid. Og bare sånn til opplysning: Det er enda bedre enn det ser ut. B-)

 Jeg elsket Spis, Elsk, Lev. Foreløpig bittelitt skuffet over denne:

Bystranda i Palma. 
Nesten ingen mennesker, koselige spisesteder og hvit sand.


Kusine Andrea jobber som guide. Veldig koselig å se henne igjen:




 Hvit sjokoladesuppe med røde bær på Neo Cultural går jeg ALDRI glipp av:

Ikke rør suppa mi!!!


Neste planlagte Palma-tur blir i påsken, men jeg håper å klare å skvise inn en helg før det. Jeg gleder meg allerede. Trykk HER for noen små-guider jeg og Ole har skrevet. Noe sykkelrelatert, noe spiselig. Dere kan jo gjette hvem som har skrevet hva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar